Verenigingen

RV Naarden dreigt dupe te worden ‘trekvaart-ambities' overheden

Roeivereniging Naarden (opgericht in 1952, 500 leden) wordt ernstig in haar voortbestaan bedreigd als de plannen van de Provincie Noord-Holland ten behoeve van motorboten werkelijkheid worden. De plannen maken veilig roeien vooral in de zomerweekenden onmogelijk, zo stelt RV Naarden in een noodkreet aan pers, publiek en politiek. Het sterk beperken van de reeds overeengekomen tijdzonering voor gebruik van de Naardertrekvaart in het weekend zal het einde betekenen van de roeisport in Naarden. Succesvolle nationale (jeugd)ploegen kunnen dan niet meer trainen. De vereniging heeft juridische hulp ingeroepen.

Het zogeheten Bestuurlijk Overleg (Provincie, Gemeente, Waterschap en Regio) heeft 3 weken geleden de tijdzonering zodanig ingekort dat het vooral tijdens de weekenden in het hoogseizoen voor RV Naarden onmogelijk wordt om nog serieus en veilig te roeien. Een vereniging die een van de gezondste sporten aanbiedt, met meer dan 20.000 vaarbewegingen van roeiboten per jaar, moet het dan afleggen tegen 4.000 vaarbewegingen van gemotoriseerde boten per jaar.

Gevaar voor botsingen
Matthieu Niehe, Vaartcommissaris van Roeivereniging Naarden: “We hebben hier te maken met een onbetrouwbare overheid. In 2013 hebben wij op hun verzoek een overeenkomst gesloten met onder meer het Koninklijke Nederlandse Watersport Verbond en de Hiswa als toekomstige gebruikers. Dit omdat de € 24 miljoen kostende plannen van de Provincie Noord-Holland en de Gemeente Gooise Meren zonder zo’n afspraak ernstige gevolgen hebben voor onze Roeivereniging. Motorboten die maximaal 6 km per uur varen en roeiboten die de 18 km per uur kunnen halen op een smalle vaart: dat gaat niet samen. Met die overeenkomst konden de leden van onze vereniging voldoende ongestoord op de Naardertrekvaart blijven roeien, zoals we dat al 65 jaar doen. Vooral in de weekenden varen wij tot ongeveer 13.00 uur met wel 40 boten variërend van 5,70 tot 7,30 meter breed op een vaart van 15 meter breed. Je moet er niet aan denken dat er dan ook nog motorboten tussendoor gaan varen. Dat kan alleen maar leiden tot ongelukken.”

Dubbele pet en geheime agenda
Niehe vermoedt dat de provincie en de gemeente de afgelopen jaren een dubbele pet hebben opgehad en een geheime agenda hebben uitgevoerd. “Vier jaar lang horen wij niets van de overheden. En nu blijkt ineens dat zij al jaren vinden dat die overeenkomst niet past in hun beleid. En daarover hebben ze ook overleg gevoerd met de toekomstige gebruikers van de vaart, maar nooit met ons. Op verzoek van de overheden zijn we nu nogmaals gaan onderhandelen over het onderhandelingsresultaat van 2013. We waren met de nieuwe gebruikers ervan bijna tot nieuwe afspraken over de tijdzonering gekomen. Maar als een mokerslag kwam daar de koele mededeling van het Bestuurlijk Overleg dat zij – los van wat de ervan gebruikers vinden – hebben besloten wat onze veilige roei-tijdsblokken gaan worden. Dat is zoveel minder dan wat wij nu ter beschikking hebben; wij kunnen onze 500 leden straks niet meer bieden waar zij voor komen. Dit besluit betekent het een einde van onze roeivereniging. “, aldus Niehe.

Twijfelachtige argumentatie voor de plannen.
Niehe hekelt de onderbouwing van de plannen: “Het moet nog blijken wat deze ambitieuze plannen van de overheid daadwerkelijk gaan opleveren”. Onderzoeken hebben het succes niet aangetoond. Integendeel: Een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse uit 2010 van Grontmij gaf zelfs een negatieve uitkomst van € 18 mln aan. Maar kennelijk zijn ambities om weer een nieuw infrastructureel project uit voeren belangrijker dan het voortbestaan van onze vereniging.”

Ontdek meer roeinieuws

TeamNL Roeien

Wereldkampioenen Stef Broenink en Melvin Twellaar nieuwe ambassadeurs Missie H2

Nieuws

Voorbereidingen Talent TeamNL: deze ploegen starten het EK

Nieuws

Heineken Roeivierkamp: uitslagen & foto's

Op de hoogte blijven van nieuws, roeiverhalen en topsport?
Ontvang de gratis nieuwsbrief!