Interview

'Mobo' Jeroen Freling: "Internationale kamprechters zijn onder de indruk van ons niveau"

Jeroen Freling op het NSRF Slot - door Lotte Burgers

‘Mobo’s’ worden ze genoemd: de motorbootvaarders die tijdens roeiwedstrijden kamprechters vervoeren, maar bovenal zorgen voor de veiligheid van roeiers. Jeroen Freling, sinds september 2022 motorbootbeheerder, vertelt er graag meer over.

Waarom zijn mobo’s eigenlijk nodig?

‘De mobo’s staan er om bekend dat ze kamprechters van A naar B brengen tijdens wedstrijden, maar ze zijn bovenal gefocust op veiligheid. Tijdens het seizoen belanden er om het weekend roeiers in het water. Mobo’s zijn getraind in het handelen tijdens deze situaties: ze volgen cursussen bij de reddingsbrigade en werken op wedstrijden samen met de EHBO. De gevolgen van onderkoeling en kouder water worden vaak onderschat. Daarbij kunnen roeiers schrikken en zichzelf blesseren.’

Hoe ben je bij de mobo’s gekomen?

‘Ik ben er in maart 2018 bijgekomen, door een oproep van de KNRB. Na een proefvaardag heb ik besloten om vaker wedstrijden te varen en zo ben ik bij de club gegaan. We zijn een groep die het gezellig hebben met elkaar en er komen vriendschappen uit voort. Met z’n allen willen we de roeisport graag helpen. Iedereen lekker zijn wedstrijd laten varen.’

‘Met z’n allen willen we de roeisport graag helpen’

Jeroen Freling

Hoe werken jullie samen met kamprechters?

‘Net als kamprechters zien de mobo’s veel wedstrijden. Deze ervaring helpt om pro-actief te anticiperen op bepaalde situaties. Er is dan een wisselwerking tussen de mobo en de kamprechter en zo kunnen we eerder en gepaster optreden. Een paar ogen meer op de boot zien sneller problemen aankomen.’

Motorbootbestuurders en kamprechters werken samen tijdens de Head of the River – door Lotte Burgers

‘Iedere wedstrijd is anders en heeft zijn eigen sfeer’

Jeroen Freling

Wat is jouw favoriete wedstrijd als mobo en tegen welke wedstrijd hik je het meeste aan?

‘Ik heb niet één echt favoriete wedstrijd. Iedere wedstrijd is anders waardoor het erg afwisselend blijft. De ene wedstrijd is leuker dan de ander, maar iedere wedstrijd heeft zijn eigen sfeer. Het is vooral fijn als een wedstrijd niet al te lang uitloopt. We maken lange dagen en beginnen vaak om 7:00 uur ’s ochtends en hopen dan rond 18:30 uur klaar te zijn, waarna we met alle bestuurders wat eten en drinken. Als een wedstrijd – om wat voor reden dan ook – veel uitloop heeft of het weer zit tegen, of het eten is niet al te best, kan dit af en toe voor wat wrijving zorgen, maar dat hoort er ook bij. Het moeilijke is wel dat als een wedstrijd een aantal jaargangen bepaalde dingen niet goed op orde heeft, het moeilijk is om genoeg bestuurders te vinden voor toekomstige edities.’

Een motorboot in actie op de Willem-Alexander Baan – door Lotte Burgers

Hoe ziet jouw dag eruit op de grotere wedstrijden?

‘Een uur voor de eerste start moeten de motorboten vaarklaar gemaakt worden. Dan worden de motoren gemonteerd en gedubbelcheckt. Na de veiligheidschecks bespreken we het schema voor met de kamprechters en gaan we richting de eerste start.’

‘Na de wedstrijd tanken we de boten en maken we ze nacht klaar zodat alles gereed ligt voor de volgende dag. Vaak zijn we laat klaar, doen we nog een borrel, en wordt er door de wedstrijdorganisatie gezorgd voor een maaltijd. Overnachten doen we tijdens wedstrijdweekenden op een slaap accommodatie of thuis als dat een optie is.’

Er zijn ook motorbootbestuurders die varen op internationale wedstrijden. Wat leer je daar?

‘De internationale kamprechters zijn onder de indruk van ons niveau. In het buitenland zijn veel onervaren motorbootbestuurders. Daar zie je vooral andere omstandigheden en dus andere manieren hoe je met ‘rescues’ om kan gaan, hoe andere bestuurders varen en hoe je in de dynamiek met kamprechters nog beter de roeiers kan bedienen.’

Jij bent motorbootbeheerder, maar je hebt ook dagbeheerders. Wat is het verschil?

‘Sinds september 2022 ben ik beheerder. Hiervoor was ik dagbeheerder samen met een groep andere dames en heren. Het verschil tussen motorbootbeheerder en dagbeheerder is dat het motorbootbeheer ervoor zorgt dat er contact is met de wedstrijdorganisatie en de KNRB en ervoor zorgt dat benzine en andere zaken geregeld zijn.’

‘Dagbeheerders worden ingezet om de motorbootbeheerders niet te verplichten ieder weekend op de wedstrijd te zijn. Dagbeheerders zijn tijdens de wedstrijd het aanspreekpunt voor de bestuurders, hoofd van de jury en de wedstrijdorganisatie.’

‘We maken golven en varen soms hard, voor de veiligheid en om vast te houden aan het strakke schema’

Jeroen Freling

Heb je nog een afsluitende boodschap voor roeiend Nederland?

‘We maken golven en varen soms hard, voor de veiligheid en om vast te houden aan het strakke schema van de wedstrijdorganisatie. Dit roept nog weleens boze reacties op bij roeiers: begrijpelijk, maar bedenk ook; uitloop is voor niemand fijn. Kortom: wees soms wat aardiger voor de motorboot bestuurders, die het beste met de wedstrijd en de roeiers voor hebben.’▫️


Mobo’s in cijfers

Aantal motorbootbestuurders50, waarvan 20 fanatiekelingen waar het seizoen mee wordt gevaren
Aantal motorbootbeheerders3; Jeroen Freling, Elianne de Waard en Wilmar van der Linde
Aantal boten9 per wedstrijd, waarvan er met maximaal 8 wordt gevaren
Topsnelheid40 km/uur

Een keer meevaren of ook motorbootbestuurder worden?

Ze nemen je graag een keer mee. Stuur daarvoor een mail naar [email protected].

Ontdek meer roeinieuws

TeamNL Roeien

Wereldkampioenen Stef Broenink en Melvin Twellaar nieuwe ambassadeurs Missie H2

Nieuws

Voorbereidingen Talent TeamNL: deze ploegen starten het EK

Nieuws

Heineken Roeivierkamp: uitslagen & foto's

Op de hoogte blijven van nieuws, roeiverhalen en topsport?
Ontvang de gratis nieuwsbrief!