Nieuws

WOORDEN RAKEN. OOK DIE VAN JOU.

Draes FIlm Agency / KNRB

We vinden onze sport inclusief. Toch heeft 1 op de 2 roeiers uit de LHBTI+ gemeenschap te maken met vooroordelen en discriminatie, ervaart 1 op de 2 roeiers van kleur racisme en heeft 1 op de 3 roeiers te maken met negatieve grappen en vooroordelen over hun opleidingsniveau.

DE CAMPAGNE

Drie video’s, ieder met een eigen thema: Seksualiteit, Afkomst en Opleidingsniveau.

1. Seksualiteit

2. Afkomst

3. Opleidingsniveau

WAAROM DEZE CAMPAGNE

Het gebeurt vaak onbewust, onder de radar, vocaal of non-vocaal of het zit van oudsher in de tradities van onze roeisport vast. Opmerkingen of vooroordelen over geaardheid, huidskleur of opleidingsniveau die afwijken van “de norm”. Vaak lijkt het onschuldig, maar toch raakt het vaak de mensen die het aangaat. Direct of indirect.

Er iets van zeggen doen we meestal niet. Ook als we vinden dat het niet oké is wat je hoort of ziet gebeuren. “Laat maar, het is nu al te laat”, bang voor een ongemakkelijke situatie óf niet bewust zijn van hetgeen wat er wordt gezegd. Daarom gaat deze campagne over woorden, woorden die raken. Dingen die we zeggen. En hoewel niet altijd bewust; deze woorden kunnen meer doen dan je denkt.

Met deze campagne hoopt de KNRB mensen stil te laten staan bij hun woorden, aan het denken te zetten, beter na te denken voor je iets zegt. Bewust en onbewust.

Woorden raken. Ook die van jou.

ER KOMT MEER

Podcasts (vanaf deze zomer)
Twee verdiepende podcasts, voortbordurend op bovenstaande video’s. Onder leiding van Marjolein Snieder wordt met actieve leden uit de roeiwereld en sportwereld onder andere gesproken over de thema’s Afkomst en Seksualiteit.

Podcast deel 1 – Lay de Jong (Voorzitter van USR Triton en ex-wedstrijdroeier) & Anneke van Zaanen (voorzitter NOC*NSF).

OVER DE CAMPAGNE

‘Woorden raken. Ook die van jou’ is een initiatief van de Koninklijke Nederlandse Roeibond en in het bijzonder van de commissie Diversiteit & Inclusie. Zij willen mensen wakker schudden, aan het denken zetten en het debat aanjagen. Zowel in de roeiwereld als bij de KNRB zelf. Met campagnes als deze streeft de KNRB ernaar de roeisport een beetje mooier en toegankelijker te maken. Alle KNRB-campagnes komen tot stand middels weloverwogen samenwerkingen, in dit geval met de John Blankenstein Foundation en sportkoepel NOC*NSF.

Meer over diversiteit & inclusie vind je op het Kennisplein van de KNRB.

CREDITS

DEEL JOUW ERVARING OF REAGEER

Wil je een ervaring uit de roeiwereld met ons delen of reageren op de campagne? Kom in contact met de commissie Diversiteit & Inclusie door een mail te sturen naar: [email protected].

Zij gaan uiterst vertrouwelijk om met alle ervaringen en informatie die ze binnenkrijgen.

Auteur

Erwin Prins

Ontdek meer roeinieuws

Verenigingen

Den Bosch krijgt de Willems Regatta

Nieuws

Talenten laten zich gelden tijdens de Amstelbeker

TeamNL Roeien

WK-goud voor Karolien. Zilver voor Melvin, de achten en de vrouwen dubbel

Op de hoogte blijven van nieuws, roeiverhalen en topsport?
Ontvang de gratis nieuwsbrief!