TeamNL Roeien

De regel van 10.000 uren is zeker geen uitzondering op sturen

Een stuur vervult in de boot vaak een belangrijke rol. Een van de voornaamste taken blijft het waarborgen van de veiligheid van de roeiers. Peter Wiersum is de huidige stuur van de Holland Acht en heeft al bijna 10 jaar ervaring op het hoogste niveau.

Recent wist hij in Luzern met het vlaggenschip van de Nederlandse Roeibond zelfs nog beslag te leggen op de gouden plak. Wat is in zijn ogen de functie van een stuur en hoe kan je zo goed mogelijk worden?
“Ik heb de indruk dat vroeger meer gestuurd werd dan tegenwoordig,’’ begint Peter. ‘Naar mijn idee zijn op een gegeven moment echter steeds meer gestuurde nummers van het programma verdwenen. Waarom dat is zou ik eerlijk gezegd niet weten. Desondanks is het – omdat roeiers achteruit gaan – voor de hand liggend dat je iemand hebt die vooruit kijkt. Vooral op rivieren met stromingen, verkeer en bochten is dat bijzonder handig. De veiligheid van de roeiers staat immers voorop en daarin vervul ik een belangrijke rol. Behalve een veilige koers moet je als stuur ook in staat zijn om de snelste mogelijk koers te varen. Op de Bosbaan betekent dit dat je zo recht mogelijk moet gaan want als je stuurt remt dit de boot af. Daarnaast geldt bijvoorbeeld op de Amstel dat je de snelst mogelijke lijnen moet kunnen varen waarbij je ook rekening moet kunnen houden met de wind of stroming.”

“Een goede stuur word je niet zomaar daarvoor moet je veel investeren en je hebt er wel enige aanleg voor nodig”

Het bepalen van de meest snelle en veilige koers is binnen de boot dus de voornaamste taak van de stuur. Desondanks is dit absoluut niet de enige taak die een stuur heeft.
“De tweede functie binnen de boot is een uitvoerende taak. Als stuur word je ook wel ‘de kapitein’ genoemd. Dat vind ik echter een tricky uitspraak want de coach blijft uiteindelijk de baas. Desondanks neemt de stuur vanaf het moment dat je het water op gaat de uitvoering van het plan voor zijn rekening. Je hebt bijvoorbeeld de taak om te zorgen dat alle roeiers helemaal warm zijn als ze starten. Dit betekent dat je niet te vroeg bij de start moet aankomen, maar zeker niet te laat. Tevens vervul je een faciliterende rol door ervoor te zorgen dat de roeiers een zo goed mogelijke race kunnen varen. Je geeft technische aandachtspuntjes en begeleidt het proces. Ik zorg ervoor dat ik de jongens alle handvatten aanreik waardoor zij hun meest optimale race kunnen varen.”

 

10-000-uren-foto-1

Voordat de optimale race gevaren kan worden, moet er natuurlijk eerst een goede voorbereiding plaatsvinden. Behalve voor de roeiers is het voor de stuur immers ook zaak om op scherp te staan. Hoe bereidt de stuur van de Holland Acht zich voor op een wedstrijd?

“Allereerst heb je de voorbereiding met de ploeg gedurende de trainingsperiode. Je oefent altijd de starthalen, de overgang naar een baanhaal en een eindsprint. Alles wat wij tijdens de trainingen behandelen moet ik thuis nog een keer doorlopen. Op die manier onthoud ik wat er is afgesproken en weet ik zeker dat ik de wedstrijd foutloos door ga komen. Daarnaast bereid ik mij goed voor zodat ik scherp de boot in ga. Als je bijvoorbeeld honger of dorst hebt ben je minder scherp. Tot slot moet je berust zijn op verschillende weertypes en de beschikking hebben over de juiste tools, in het geval kleine mankementen aan de boot ontstaan. Zelf heb ik – ongeacht het weer – bijvoorbeeld altijd een zonnebril en klep bij mij. Zo’n acht spettert en als de druppels in je ogen komen dan zie je helemaal niks meer. Ook draag ik altijd een horloge zodat ik de exacte tijd weet en heb ik klips, een 10/13 en schroevendraaier op zak. Ik weet nog dat ik tijdens mijn allereerste WK-finale in 2007 alleen een 10/13 bij mij had terwijl we een platkopschroevendraaier nodig hadden. Die fout maak ik nooit meer.”

 

10-000-uren-foto-2

Last but not least is in het roeien natuurlijk niet voor iedereen de top weggelegd. Evenals voor een roeier geldt ook voor een stuur dat je veel moet oefenen en heel veel kilometers moet maken. De regel van 10.000 uren is zeker geen uitzondering op sturen, een aantal wat Peter vermoedelijk al overschreden heeft.

“Een goede stuur word je niet zomaar daarvoor moet je veel investeren en je hebt er wel enige aanleg voor nodig. Ten eerste is natuurlijk de fysieke eis. Je moet klein zijn en niet teveel wegen. Daarnaast zijn stuurtjes over het algemeen organisatorisch erg sterk en moet je bootgevoel hebben, want het is lastig om alles met je ogen in te schatten. Uiteraard is dat ook wel iets wat je in de loop der jaren ontwikkelt door veel te sturen. Als stuurtje heb je bepaalde verantwoordelijkheden en kan je geen fouten maken. Het klinkt ondankbaar maar als stuur kost je nu eenmaal tijd en het is zaak dat je voor de ploeg zo weinig mogelijk energie kost. Je moet altijd een steunende persoon zijn. Toch is het allerbelangrijkste wel om veel te oefenen. Wanneer je goed wil worden, moet je met regelmaat sturen. Ga op zoek naar mogelijkheden en blijf leren. Ik heb in het verleden overal ingevallen bij Amsterdamse clubs, ook in club- en veteranenploegen, puur om de Amstel beter te leren kennen. Wil je uiteindelijk echt op hoog niveau actief kunnen zijn dan moet je zelf bereid zijn er veel tijd in te investeren. Ja, dat is wel de sleutel om ver te komen.”

Coverfoto: Merijn Soeters

Ontdek meer roeinieuws

Nieuws

Zilver voor Nederland bij uitdagend WK Coastal Beach Sprint

Nieuws

Coming up: WK Coastal Beach Sprint in Genua

Nieuws

Nederlandse ploegen succesvol tijdens WK Coastal Endurance

Op de hoogte blijven van nieuws, roeiverhalen en topsport?
Ontvang de gratis nieuwsbrief!