Verenigingen
Digitaal juichen bij finale Aegon Bestuursbokaal
Nu digitaal bij het nieuwe normaal begint te horen, moeten veel verenigingen schakelen bij het uitvoeren van hun beleidsplannen. Hoe werf je nieuwe leden als de introductieweken niet doorgaan of hoe ga je om met een verminderde baromzet? Tijdens de jaarlijkse finale van de Aegon Bestuursbokaal, die op woensdag 24 juni plaats vond, werd onder andere deze vragen aan de hand van de ingestuurde videopitches besproken.
Voorafgaand aan de finale is aan alle studentenverenigingen de vraag gesteld hoe zij als bestuur omgegaan zijn met de coronacrisis. Uiteindelijk koos de jury uit 16 inzendingen drie finalisten (A.R.S.R. Skadi, A.U.S.R. Orca en W.S.R. Argo) die hun beleid verder mochten toelichten.
Tijdens de coronacrisis heeft Skadi razendsnel Markt010 georganiseerd. In samenwerking met lokale marktkooplui werden voedselpakketten samengesteld en verkocht. Uiteindelijk werden hierdoor de ondernemers geholpen en kon de buurt, via een drive-through op het verenigingsterrein, genieten van verse marktproducten. Een initiatief met enorme maatschappelijke waarde.
Het bestuur van Orca stond al vrij snel voor een grote vraag. Hoe gaan we de ALV organiseren, nu de vereniging gesloten is en we niet bij elkaar mogen komen? Al heel snel werd het plan van een digitale ALV in gang gezet. En met succes!
In Wageningen, bij Argo, zochten ze naar oplossingen om het gat in de begroting te kunnen dichten. Het resultaat was een anti-cyclische beweging: investeren in tijden van krimp. Met hulp van de Universiteit van Wageningen, Oud-Argo en de gemeente wisten ze het gat te dichten en door te gaan met de investeren in de vereniging. Een geweldig resultaat in deze tijd.
De jury stond met deze drie initiatieven voor een lastige taak: een winnaar kiezen. Op basis van verschillende criteria werden er scores uitgedeeld en eindigde A.U.S.R. Orca en W.S.R. Argo op gelijke hoogte. Zij mogen zich dus beide winnaar van de Aegon Bestuursbokaal 2020 noemen. Gefeliciteerd!