Verenigingen

Iedereen kan leren roeien!

Vorige week is de instructie-serie “Leren Roeien” online gekomen, een visualisering van de “Leskaarten Roeien”. In de serie neemt Boyd Welsink je mee in de roeibeweging en waar je als instructeur op kan letten. Vandaag spreken we hem, samen met initiatiefnemer Thea Emke, over het belang van instructie geven.

Hoe is het project “Leren Roeien” tot stand gekomen?

Thea: Ik ben actief in de KNRB commissie schoolroeien en we merken dat er een ondersteuningsbehoefte is om het schoolroeien en regioroeien een boost te geven. De leskaarten roeien zijn een prima basis, maar maakt het roeien nog onvoldoende visueel. Dit is wel iets wat de instructeur of coach op een vereniging of school nodig heeft om de jeugd roeien op de juiste manier aan te leren. Vandaar dat we een reeks video’s wilden opnemen die aansluiten op de leskaarten.

Boyd: Met de huidige leskaarten heeft Napoleon volgens mij nog leren roeien, iets wat al langere tijd goed lijkt te werken dus. Fysiologisch en anatomisch lijkt er niet heel veel veranderd sinds die tijd. Een boot is ook nog steeds een boot en water is nog steeds water. Iets meer jeu aan de leskaarten toevoegen in lijn met de huidige tijdsgeest kon echter geen kwaad. In dat kader, dus de frisse blik en wat opfluffen, ben ik in contact gekomen met Thea.

Wat hebben jullie precies gedaan?

We hebben onderzocht wat er nodig is om de vertaalslag van de roeikaarten te maken naar de jeugd die begint met roeien. Daarmee rekening houdend met een bijvangst in mensen die gaan roeien op latere leeftijd. We hebben gekeken naar wat toegevoegd kon worden of juist geëlimineerd om tot een frisse herziening van de leskaarten te komen. Een beetje zoals een tweede druk van een boek, die dan beschikbaar wordt als luisterboek.

Ik ben een groot voorstander van een beeldend, verhalend en metaforisch karakter, aldus Boyd. Hierdoor ontstond het idee van leskaarten in beeld vrij snel. De leskaarten zijn vooral gericht op de beginnende roeiers. Het heeft weinig zin om beginners in te laten stappen op het niveau van Ajax 1, tegelijkertijd wil je ook voorkomen dat het instapniveau F.C. Bal op het Dak 26 gaat worden. Ergens ertussenin was dus het streven. Naar mijn idee hebben we het dan ook benaderd als een basis van een soep. We hebben gekeken naar hoeveel peper, zout, bouillonblokjes en laurierbladen erin moesten en de volgorde en hoeveelheid daarvan overwogen gebalanceerd. Dan is het uiteindelijk aan de sporters en instructeurs zelf om daar eigen invulling aan te geven en er lekkere tomaten-, kippen- of groentesoep van te maken.

Wat is het belang van instructie geven/coachen?

De / in de vraag geeft eigenlijk al aan dat het een ontologisch interessante vraag betreft. Wat is instructie geven of coachen precies? Een papiertje bij aankoop van een IKEA kast geeft ook instructies, maar coacht het je ook? Hoe leer je dingen aan? Moet je daarvoor eerst dingen afleren? Wat is de rol van een coach daarin? En van een sporter? In welke mate varieer je of wil je een beweging ‘inslijpen’? Moet het altijd ‘leuk’ of ‘speels’ zijn en wanneer mag je hoeveel fouten maken? En wat te denken van een foefje of trucje aanleren. Waar moet dat aan voldoen? Zo’n handigheidje werkt vaak als shortcut, waardoor je sneller iets leert of motorisch eigen maakt in kortere tijd. Iets wat wenselijk lijkt, maar houdt het ook stand onder vermoeidheid, spanning of stress? 

Het belang van instructies geven of coachen zit hem, wat ons betreft, dan ook voor een groot deel in het samen beseffen wat het behelst. En daarmee dus ook wat het niet is of wat je niet (alleen) kan. Gezamenlijk ga je op zoek naar die ervaring, dat gevoel of die haal waarvan je misschien niet eens wist dat die bestond. Het geven van instructie en het coachen (ook wel verder brengen van je roeier) kan van groot belang zijn, maar ook minstens zo veel kapot maken.

Van belang is in ieder geval dat het meer is dan veel woorden roepen door een toeter langs de kant.

Met dit in het achterhoofd, wat hebben roei-instructeurs en coaches in Nederland aan deze serie?

De video’s geven een duidelijk startpunt. Een perspectief om vanuit te beginnen. Daarmee niet zeggende dat dit het juiste of het enige juiste is. Integendeel. Er zullen genoeg didactische – of roei technische elementen in zitten die het betwijfelen of discussiëren waard zijn en wij hopen ook ten zeerste dat er met een dergelijke blik naar gekeken wordt. Juist zelfs! Wij vinden het roeien een fantastische sport met weergaloze elementen en het zou zonde zijn als iemand daar niet aan zou kunnen proeven, omdat hij of zij niet weet waar te beginnen. Dus hopen wij dat de serie bijdraagt in de vorm van een uitgangspunt vanwaar instructeurs of coaches kunnen beginnen met werken aan de basis van het roeien.

Daarnaast hopen we dat deze video’s de onervaren coach en/of instructeur ook helpt in de uitleg naar de roeiers toe. Door voorafgaande aan de training gezamenijk naar één van de video’s te kijken hopen we dat je daarna met elkaar goed aan de slag kan.

Hebben jullie nog tips die instructeurs gelijk kunnen toepassen?

Boyd: Poeh! Ik ben zelf een bijzonder matige roeier geweest en ben denk ik niet de juiste persoon om hier een tip over te verschaffen. Wel wil ik benadrukken dat de video’s het denken, fantaseren, proberen en variëren mogen versterken. Jeugd en junioren hebben doorgaans (gelukkig) nog het vermogen om met een onbegrensd verlangen in of uit de boot te stappen. Olympische dromen of ambities kunnen net zo reëel zijn als het smeren van een boterham of het niet maken van huiswerk. Dit abnormale karakter wordt makkelijk weggepoetst in de drang een beetje vat en grip op dingen te krijgen. Of te snel te hard willen gaan om zo te kunnen winnen. Je eigen (wereld)beeld controleren door die een ander op te leggen als het ware. We vallen daarin gemakkelijk terug op de normaliteit en daarmee bijvoorbeeld letterlijk en gedachteloos instructie (video’s) opvolgen. Want we doen het nou eenmaal altijd zo. Of zo is het ons opgedragen. 

Met alle respect voor de (inter)nationale toppers, maar de eerste ‘normale’ moet ik nog tegen komen. Stuk voor stuk zijn het persoonlijkheden met een randje, markante drang of verwonderde blik. In de positieve zin! Die eigenzinnigheid lijkt juist net dat wenselijke extraatje te zijn. Dat maakt de mens en daarmee roeier. Dus als ik iets zou willen benadrukken dan zou het zijn; gebruik de instructies als basis of voeding voor een roeiavontuur wat nog alle kanten op kan en niet als tool om gedachteloos af te vinken of werken.

Thea: Als ervaren lesgever zou ik de tip willen meegeven meer gebruik te maken van het beeld. Show en go, laten zien en laten oefenen. Het is gewoon de meest efficiente weg.

Ben je naar aanleiding van bovenstaand interview nieuwsgierig geworden? Bekijk hieronder dan de introductie video. De gehele serie is te vinden op ons YouTube-kanaal.

Daarnaast bieden we ter ondersteuning van de serie aankomende periode ook een aantal gratis webinars aan. Meer informatie over data, tijden en inschrijven is hier te vinden.

Ontdek meer roeinieuws

Toproeien

Twee maal zilver tijdens de Junioren Regatta in München

Nieuws

Talentvolle acht wint van Washington op Windermere Cup in Seattle

Toproeien

Hoe volg ik de Junioren Regatta in München dit weekend?

Op de hoogte blijven van nieuws, roeiverhalen en topsport?
Ontvang de gratis nieuwsbrief!