Eind vorige maand is de 1500m startfaciliteit op de Willem-Alexander Baan gerealiseerd. Wat was het probleem op de baan en hoe is de bouw tot stand gekomen? We vroegen het aan Sanne Put, Wedstrijdcommissaris van de 60e Argo Sprint.

Wat was het probleem met de startfaciliteiten op de Willem-Alexander Baan?
Voor de sfeer van een wedstrijd is het belangrijk dat de roeiboten finishen bij het publiek en de start dus op de 1500m is. Daarbij is een vaste start nodig om de kwaliteit en spanning van een sprint wedstrijd te behouden. Het starteiland van de Willem-Alexander Baan (WAB) is verplaatsbaar, maar het duurt te lang om de start terug te brengen naar de 0m voor de NSRF de volgende dag begint.

Hoe zijn jullie tot een plan gekomen?
Samen met Bas Theeuwen (beheerder van de WAB vanuit Sportbedrijf Rotterdam) ben ik in gesprek gegaan en hij zag ons project ook als een mooie uitdaging. Maar, een ding was duidelijk: binnen de exploitatie van het Sportbedrijf was geen ruimte voor het realiseren van een startfaciliteit. Daarnaast heb ik zelf niet genoeg kennis van constructies om zelf een plan te schrijven.

Om kennis te vergaren ben ik met veel verschillende mensen in gesprek gegaan, zoals Kaj de Vries, het hoofd van de Jury, de BAM, de beheerder van de Bosbaan en Berjan Waanders. Tegelijkertijd heb ik het bouwteam van Argo (Koen en Marten) ingeschakeld, die hun kwaliteiten al hadden bewezen met het bouwen van de ergometer zolder op Argo. Veel plannen zijn de revue gepasseerd en uiteindelijk zijn we uitgekomen op een soortgelijke constructie als die op de Bosbaan. 

Bouwteam van Argo: Marten (links) en Koen (rechts)

Is de bouw toen begonnen?
Niet direct, er was nog één probleem: geld. Aangezien de WAB een stuk breder is dan de Bosbaan is de installatie erg sterk, maar ook duur. Binnen de begroting van de Argo Sprint was daar geen ruimte voor. Tevens zou deze installatie ook door andere wedstrijden gebruikt kunnen worden, dus wilden wij opzoek naar een andere manier van financiering. Gelukkig waren Rotterdam Topsport en de KNRB bereid om samen de financiering op zich te nemen. Dit betekende dat de bouw kon beginnen! We zijn hard aan het werk geweest om de startinstallatie vóór de Argo Sprint af te krijgen. 

Was de startinstallatie op tijd af?
Na een paar hele late avonden was de start installatie op de donderdag voor de Argo Sprint om 22u af, net op tijd dus! De Argo Sprint zelf was een groot succes, het was niet alleen erg mooi weer, maar er was ook veel publiek en de wedstrijd verliep soepel. Voor een eerste keer op de WAB waren we erg tevreden!

Hoe zijn de eerste reacties?
We hebben een hoop positieve reacties gehad! Vooral met de opening van de start tijdens de Argo Sprint, waarbij veel van de betrokken partijen aanwezig waren.

Sanne en IJsbrand knippen het lintje door tijdens het officele openingsmoment op de Willem-Alexander Baan.

Ontdek meer roeiverhalen

Nederlandse roeiers brengen boten naar Oekraïne

Michiel en zijn team bereiden zich voor op de unieke Elfsteden roeimarathon

De Atlantische Oceaan overroeien voor Het Vergeten Kind en Jeugdfonds Sport en Cultuur

Op de hoogte blijven van nieuws, roeiverhalen en topsport?
Ontvang de gratis nieuwsbrief!