Marco Thijssen vaart regelmatig van Amsterdam naar Woerdense Verlaat en terug. Per keer neemt hij in zijn schip Zapata 400 ton grind mee voor de betonfabriek daar. Meer kan niet, anders komt het schip te diep te liggen voor de kleine wateren waar hij door moet. Vandaag bekijken we het vaarwater door de ogen van schipper Marco Thijssen.

Dit artikel komt uit het roeiblad Roei! geschreven door Frank Jibben en Koos Termorshuizen. In Roei! staan nog veel meer interessante artikelen. Voor 31 euro per jaar heb je een abonnement. Klik hier voor meer info.

“Een tegemoetkomende skiffeur ging door het rode licht”

Marco Thijssen

Op de bochtige Amstel komt hij veel roeiers tegen. Over het algemeen gaat dat goed, zegt hij, maar midden januari dit jaar maakte hij een onplezierig incident mee, vertelt hij via de telefoon. “De Berlagebrug stond open om ons door te laten. Een tegemoet komende skiffeur ging door het rode licht en liet ons angstige momenten beleven door nog net voor ons langs te gaan. Onaanvaardbaar en gevaarlijk vaargedrag!”. Via de boegcamera kon Thijssen zien dat het net goed ging.

Verschil tussen een geladen en ongeladen schip

“Als het schip ongeladen is, zit het gevaar vooral in de dode hoek bij roeiers die wij achterop varen. We hebben een camera voorop maar het is niet verplicht en niet ieder schip heeft dat. De gouden regel is: als de roeier ons in de stuurhut ziet zitten, dan zien wij hen ook. Ga naar de kant en blijf niet in het midden van de vaarweg roeien. Dan weten wij dat je ons gezien hebt.”

“Als we geladen zijn gaan we minder hard, dan zit het gevaar vooral in situaties waarin roeiers ons voorbij willen varen. Doe dat alleen op een breed stuk van de vaarweg. Wij kunnen vanwege de diepgang niet aan de kant gaan varen en bij smal vaarwater is de zuiging naast het schip ook nog eens veel sterker. Doordat het schip het water bij de boeg wegdrukt, moet het achter het schip weer naar het midden stromen. Dat geeft een zuiging langs het schip.”

Thijssen verbaast zich erover dat er bijna geen roeiers zijn die reddingsvesten aan hebben. “Eerst vond ik het niet zo nodig dat wij er een moeten dragen, maar toch hoor je wel eens van een schipper die te water raakt. Die was zo onderkoeld en dan kan een reddingsvest het verschil maken.”

Varen doe je samen

Tot slot: “Een leeg binnenvaartschip is een enorme windvanger. We hebben dan een veel groter gedeelte van de vaarweg nodig omdat we anders in de kant belanden. Probeer daar dus rekening mee te houden. Ach, en varen doe je samen, dus als er begrip van beide kanten is, komt het wel goed.” Meer lezen? Neem eens een kijkje op varendoejesamen.nl.

Dit artikel komt uit het roeiblad Roei! geschreven door Frank Jibben en Koos Termorshuizen. In Roei! staan nog veel meer interessante artikelen. Voor 31 euro per jaar heb je een abonnement. Klik hier voor meer info.

Ontdek meer roeiverhalen

De Atlantische Oceaan overroeien voor Het Vergeten Kind en Jeugdfonds Sport en Cultuur

25 jaar marathonroeien: avontuur voor iedereen

Het bestuur van de NSRF (Nederlandse Studenten Roeifederatie)

Op de hoogte blijven van nieuws, roeiverhalen en topsport?
Ontvang de gratis nieuwsbrief!